آموزش ایجاد و مدیریت سرور FTP در ویندوز ۱۰

استاندارد

windows10-ftp-config-hero

تا به حال پیش آمده است که بخواهید بر روی ویندوز ۱۰ فضای میزبانی اختصاصی خود را جهت تبادل فایل‌ها ایجاد کنید؟ یکی از بهترین روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید فایل‌های بسیار حجیم را با دیگران به اشتراک بگذارید، بدون آن‌که کمترین حجمی از اینترنت شما مصرف شود، ایجاد سرور FTP است. به کمک سرور FTP شما می‌توانید فایل‌های خود را در یک فضای اختصاصی گذاشته و در هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

ساخت یک سرور اختصاصی FTP یا همان پروتکل انتقال فایل، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای انتقال فایل‌های حجیم با استفاده از شبکه‌های عمومی و خصوصی است که هیچ محدودیتی نداشته و نیازی به هزینه‌ها و محدودیت‌های فضاهای ابری ندارد. با ساخت یک سرور FTP شما مواردی ارزشمند را به دست خواهید آورد. این سرور شخصی بوده و شما کاملاً بر روی آن کنترل خواهید داشت، سرور FTP بسیار سریع است و با توجه به سرعت اینترنت شما، نهایت سرعت را در اختیارتان می‌گذارد، برخلاف سایر فضاهای میزبانی، هیچ محدودیتی چه از نظر نوع فایل‌ها و چه از نظر میزان حجم آن‌ها ندارد و شما هر فایلی را می‌توانید در آن ذخیره کرده و در هر جایی به آن دسترسی داشته باشید. شما حتی می‌توانید فایلی با حجم ۱ ترابایت را نیز با استفاده از سرور FTP انتقال دهید!

در اینترنت برنامه‌های زیادی وجود دارند که سرور FTP را ایجاد می‌کنند. اما ویندوز به صورت پیش‌فرض این امکان را به کاربر می‌دهد تا خودش سرور FTP را ایجاد کند که ایجاد آن نیز بسیار ساده بوده و نیازی به هیچ برنامه جانبی نیست. در این آموزش ما می‌خواهیم که روش ایجاد سرور FTP بر روی ویندوز ۱۰ و همچنین چگونگی به اشتراک گذاری فایل بر روی این سرور را به شما آموزش دهیم.

چگونه یک سرور FTP را بر روی ویندوز ۱۰ نصب کنیم؟

همانند سایر نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، ویندوز ۱۰ نیز یکسری بسته پیش‌فرض را در خود دارد که بسته مربوط به نصب سرور FTP نیز جزو آن‌هاست و شما کافیست که مراحل زیر را طی کرده تا آن را به راحتی نصب کنید.

  1. کلید ترکیبی Windows key + X را بفشارید و سپس در منوی باز شده گزینه Programs and Features را انتخاب کنید.
  2. در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، در پنل سمت چپ بر روی گزینه Turn Windows features on or off کلیک کنید تا صفحه‌ی جدیدی باز شود.
  3. در صفحه‌ی باز شده، گزینه Internet Information Services را گسترش دهید و تیک گزینه FTP Server را بزنید.
  4. حال گزینه FTP Server را نیز گسترش داده و بعد تیک گزینه FTP Extensibility را بزنید.
  5. بعد گزینه Web Management Tools را چک کنید و تیک‌های آن را به صورت پیش‌فرض باقی بگذارید. (تمام موارد گفته شده در تصویر زیر نشان داده شده‌اند)

windows10-config-ftp-server-1

پس از انجام مراحل فوق، کافیست بر روی OK کلیک کنید تا بسته‌ها نصب شوند. هرگاه فرآیند نصب به اتمام رسید، بر روی دکمه Close کلیک کنید.

windows10-config-ftp-server-2

چگونه یک سایت FTP را در ویندوز ۱۰ پیکربندی کنیم؟

بعد از نصب بسته‌های لازم برای اجرای یک سرور FTP بر روی ویندوز ۱۰، شما باید یک سایت FTP را در ویندوز ایجاد و پیکربندی کنید. برای انجام این کار کافیست مراحی زیر را انجام دهید:

  1. کلید ترکیبی Windows key + X را بفشارید و در منوی باز شده Control Panel را انتخاب کنید.
  2. در کنترل پنل، بر روی Administrative Tools کلیک کنید تا صفحه‌ی جدیدی باز شود.
  3. در صفحه‌ی باز شده، بر روی گزینه Internet Information Services (IIS) Manager دوبار (دابل) کلیک کنید.windows10-config-ftp-server-3در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، در پنل سمت چپ (پنل Connections) بر روی Sites راست کلیک کنید تا یک منوی موضوعی باز شود.
  4. در منوی موضوعی باز شده، گزینه Add FTP Site را انتخاب کنید. همانند تصویر زیر:
    windows10-config-ftp-server-4حال صفحه‌ای جدید باز می‌شود که در آن باید نام سایت FTP جدید خود و همچنین محلی که می‌خواهید فایل‌ها را جهت انتقال در آن قرار دهید را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از دکمه Make New Folder برای ایجاد یک پوشه جدید استفاده کنید. (در انتخاب محل هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما هر پوشه‌ای را که بخواهید می‌توانید انتخاب کنید)
  5. پس از انجام این مراحل، بر روی Next کلیک کنید.
    windows10-config-ftp-server-5
    در صفحه‌ی بعد، تمامی گزینه‌ها را به صورت پیش‌فرض باقی بگذارید و تغییری در آن‌ها ایجاد نکنید. اما حتماً تیک گزینه No SSL را بزنید.
  6. بر روی Next کلیک کنید.
    windows10-config-ftp-server-6
    در صفحه‌ی بعد، در بخش Authentication (تصدیق) گزینه Basic را انتخاب کنید.
  7. در بخش Authorization (مربوط به کاربرانی که مجاز هستند) یک منوی کشویی وجود دارد، آن را باز کرده و گزینه Specified users را انتخاب کنید.
  8. سپس در همان بخش Authorization یک کادر در زیر منوی کشویی وجود دارد که در آن باید ایمیل خود را بنویسید. (توجه داشته باشید که این ایمیل باید همان اکانت مایکروسافتی باشد که شما در ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید)
  9. تیک دو گزینه Read و Write را بزنید.
  10. بر روی دکمه Finish کلیک کنید.

windows10-config-ftp-server-7

 

چگونه به سرور FTP در فایروال ویندوز اجازه‌ی اجرا بدهیم؟

اگر فایروال ویندوز بر روی رایانه شما روشن است، یک ویژگی امنیتی در آن وجود دارد که هر کانکشنی که سعی کند به سرور FTP دسترسی پیدا کند را بلاک می‌کند. شما برای این‌که بتوانید به سرور FTP دسترسی داشته باشید، باید اجازه‌ی اجرا و اتصال به سرور FTP را در فایروال ویندوز فعال کنید. برای انجام این‌کار، کافیست مراحل زیر را انجام دهید.

  1. کرتانا را باز کرده و عبارت Windows Firewall را جستجو کنید تا فایروال را پیدا کند، سپس با فشردن کلید Enter، فایروال را اجرا کنید.
    windows10-config-ftp-server-8
  2. در فایروال، در پنل سمت چپ بر روی Allow an app or feature through Windows Firewall کلیک کنید.
  3. پس از باز شدن صفحه‌ی جدید، بر روی گزینه Change Settings کلیک کنید.
  4. FTP Server را بیابید و بر روی آن کلیک کنید. سپس تیک دو گزینه Private و Public را بزنید تا اجازه اتصال به سرور از طریق شبکه‌های خصوصی و عمومی داده شود.
    windows10-config-ftp-server-9
  5. بر روی دکمه OK کلیک کنید.
    windows10-config-ftp-server-10

حالا سرور FTP شما ایجاد شده و آماده استفاده است اما پیش از آن باید چند کار دیگر را انجام دهید تا بتوانید از طریق مرورگر به سرور دسترسی داشته باشید.

نکته: اگر شما از نرم‌افزارهای امنیتی (به جز فایروال) استفاده می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که کانکشن سرور FTP از سوی آن‌ها بسته نمی‌شود. در صورت نیاز می‌توانید به وب‌سایت پشتیبانی نرم‌افزار مربوطه رفته  و راه‌حل‌های ارائه شده را مشاهده کنید.

 

چگونه روتر را برای اجازه اتصال کانکشن‌های خارجی پیکربندی کنیم؟

برای این‌که سرور FTP شما از طریق اینترنت در دسترس باشد، باید مودم (روتر) خود را پیکربندی کنید تا پورت ۲۱ را جهت اتصال به رایانه شما باز کند. در غیر این صورت نمی‌توانید به سرور FTP خود از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید. مراحلی که در ادامه گفته می‌شوند برای تمامی روترها یکسان هستند اما آدرس IP ممکن است در هر روتر متفاوت باشد، اما معمولاً به شکل زیر است.

  1. کلید ترکیبی Windows key + X را بفشارید تا یک منو باز شود، سپس در آن گزینه (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید.
  2. در Command Prompt عبارت ipconfig را تایپ یا Paste کنید و سپس کلید Enter را بفشارید.
  3. توجه داشته باشید که پس از انجام مراحل فوق، یکسری اطلاعات نشان داده می‌شوند. اما شما به آدرس IP که در مقابل Default Gateway نوشته شده است نیاز دارید، زیرا این همان آدرسی است که با استفاده از آن می‌توانید از طریق مرورگر، روتر را پیکربندی کنید. توجه داشته باشید که آدرس IP شما ممکن است با آدرس IP که در تصویر زیر آمده متفاوت باشد.
    windows10-config-ftp-server-11
  4. حال مرورگر خود را باز کنید.
  5. آدرس IP که در مقابل Default Gateway نوشته شده بود را در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید.
  6. اطلاعات مربوط به ورود روتر را وارد کنید (نام کاربری و رمز عبور)
  7. در بخش WAN و یا NAT روتر، گزینه Port Forwarding را بیابید. (مراحل زیر برای روتر TP-Link گفته شده است اما سایر روترها نیز تنظیماتی مشابه دارند)
    windows10-config-ftp-server-13
  8. یک پورت جدید ایجاد کرده و اطلاعات آن را همانند تصویر زیر پر کنید.
    windows10-config-ftp-server-18
  9. توجه داشته باشید که در کادر Local IP Address باید آدرس IP رایانه خود را بنویسید. (ممکن است با IP نوشته شده در تصویر متفاوت باشد.) برای این‌که IP رایانه خود را به دست بیاورید، باید کارهای زیر را انجام دهید.
    1. کلید ترکیبی Windows key + X را بفشارید تا یک منو باز شود، سپس در آن گزینه (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید.
    2. در Command Prompt عبارت ipconfig را تایپ یا Paste کنید و سپس کلید Enter را بفشارید.
    3. توجه داشته باشید که پس از انجام مراحل فوق، یکسری اطلاعات نشان داده می‌شوند. اما شما به آدرس IP که در مقابل IPv4 Address نوشته شده نیاز دارید. مانند تصویر زیر:
      windows10-config-ftp-server-12
  10. حال که پورت جدید را ایجاد کردید، تنظیمات را ذخیره کنید و پنل روتر را ببندید.

چگونه فایل‌های خود را بر روی سرور FTP آپلود کنیم؟

برای انجام این‌کار اصلاً از حجم اینترنت شما کم نمی‌شود و سرعت انجام آن نیز به سرعت خواندن و نوشتن هارد شما بستگی دارد. شما برای این‌که بتوانید فایل‌های خود را بر روی سرور FTP قرار دهید، کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلید ترکیبی Windows key + E را فشار دهید تا فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ برای شما باز شود.
  2. در نوار جستجو، آدرس IP که برای FTP استفاده کرده‌اید را وارد کنید (همان آدرس IP که در مقابل IPv4 Address نوشته شده بود).
  3. نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید (نام کاربری همان ایمیلی است که برای اکانت مایکروسافت استفاده کرده‌اید و رمز عبور نیز رمز عبور ایمیل شما است)
  4. تیک گزینه Save password را بزنید.
  5. بر روی دکمه Log On کلیک کنید.
    config-ftp-server-15
  6. حال می‌توانید هر فایلی که خواستید را در این پوشه قرار دهید تا به آن‌‌ها در هر جایی دسترسی داشته باشید.
    config-ftp-server-16

چگونه به سرور FTP از طریق هر رایانه‌ای دسترسی داشته باشیم؟

حال که سرور را ایجاد کرده و در دسترس قرار داده‌اید، می‌توانید از طریق هر رایانه‌ای به آن دسترسی داشته باشید و فایل‌هایی که در آن قرار داده‌اید را مشاهده کنید. برای انجام این کار کافیست مرورگر خود را باز کنید (از مایکروسافت اِج استفاده نکنید زیرا هنوز از پروتکل FTP پشتیبانی نمی‌کند) و سپس IP رایانه خود را وارد کنید (همان IP که در مقابل گزینه IPv4 Address نوشته شده بود). به عنوان مثال اگر IP رایانه شما به شکل ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۱۱ است، باید آن را در مرورگر به شکل ftp://192.168.1.111 وارد کنید و بعد کلید Enter را بزنید. تا صفحه‌ای مشابه صفحه زیر نمایش داده شود.

config-ftp-server-14

 

در این صفحه از شما خواسته می‌شود که نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که نام کاربری شما ایمیلی است که به عنوان اکانت مایکروسافت استفاده می‌کنید و رمز آن نیز همان رمز ایمیل است. پس از وارد کردن اطلاعات ورود، وارد سرور FTP خود می‌شوید و می‌توانید فایل‌های خود را مشاهده کنید:

config-ftp-server-17

 


این تمامی مراحلی بود که شما باید برای ساخت یک سرور FTP طی می‌کردید.

 

منبع: وینفون