چگونه می‌توان از سازگار بودن سخت افزارها در یک کامپیوتر اطمینان حاصل کرد؟

استاندارد

هیچ چیز بدتر این نیست که چند قطعه‌ی کامپیوتری را به صورت آنلاین سفارش دهید و بعدا بفهمید که قطعاتی که به دست شما رسیده است با مادربوردتان سازگاری ندارد. بعضی از سخت افزارها مانند پردازنده (CPU) دارای مشخصه‌های به خصوصی هستند و فقط یک سری سخت افزار خاص را پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، در مادربوردی که سوکت پردازنده تنها با پردازنده‌های AMD سازگار است نمی‌توان پردازنده‌ی اینتل را نصب کرد. در این مطلب، به شما کمک خواهیم کرد که وقوع چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید.

در مواقعی که سخت افزارها در یک کامپیوتر با یک دیگر سازگاری ندارند، معمولاً عامل اصلی مادربورد است، چرا که مادربورد باید با سخت افزارهای مختلفی اعم از رم، پردازنده، گرافیک و موارد دیگر سازگار باشد. مادربورد، قلب یک کامپیوتر است و باید با تمام سخت افزارهایی که به آن متصل هستند تعامل کند، پس هنگام انتخاب سخت افزارها باید حواسمان را جمع کنیم و به سیستم‌های مورد نیاز و دیگر مشخصه‌ها دقت کنیم. به هنگام سر هم کردن یک کامپیوتر، بهترین کار این است که ابتدا از مادربورد و پردازنده این فرایند را آغاز کنیم. با بررسی موارد زیر، می‌توانید مطمئن شوید که مادربورد و دیگر قطعاتی که خریداری کرده‌اید با یک دیگر هم خوانی دارند:

  • در مادربورد، سوکت پردازنده از چه نوعی است و آن را با پردازنده‌تان مقایسه کنید.
  • چه نوع رمی در مادربوردتان پشتیبانی می‌شود. (برای مثال، رم‌های DDR4 با فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز)
  • همانند مادربورد، بررسی کنید که پردازنده از چه نوع رمی پشتیبانی می‌کند.
  • آیا مادربورد از کارت گرافیک‌های SLI پشتیبانی می‌کند یا نه.
  • اگر قصد دارید که از کیس‌های کوچک استفاده کنید، ابعاد مادربورد را بررسی کنید و مطمئن شوید که در کیس جا می‌شود.
  • مطمئن شوید که پاور یا منبع تغذیه قادر به برق رسانی به تمام قطعات شما است.

وب سایت PCPartPicker، می‌تواند در سر ساختن کامپیوتری جدید به شما کمک فراوانی کند. اگر انخاب قطعات را از پردازنده شروع کنید، این سایت به صورت خودکار تمام مادربوردها و رم‌هایی که با پردازنده‌ی شما سازگار نیستند را حذف می‌کند. اگر هم قطعاتی را انتخاب کردید که با یک دیگر سازگاری ندارند، این سایت به شما در این باره هشدار خواهد داد.

در این سایت نیز می‌توانید قطعاتی را که انتخاب کرده‌اید را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. این مورد مخصوصاً به هنگام خرید سیستمی کاملاً جدید بسیار کارآمد است، چرا که می‌توانید قطعاتی را که انتخاب کرده‌اید را با شخصی دیگر که در این زمینه با تجربه‌تر است به اشتراک بگذارید و درباره‌ی جایگزین‌های ارزان قیمت‌تر از آن‌ها مشورت بگیرید. همچنین، این سایت برای شما میزان برق مصرفی در سیستم را تخمین می‌زند و به شما نشان خواهد داد که چه منبع تغذیه‌ای برای سیستم شما مناسب است.

PCPartPicker، از جمله ابزارهای بسیار مفید برای اطمینان حاصل کردن از سازگاری قطعات در یک کامپیوتر است. اگر قصد دارید که سیستم جدیدی سر هم کنید، حتما از این سایت  برای تهیه‌ی لیست سخت افزارتان استفاده کنید تا امکان رخ دادن اشتباهات به حداقل برسد.

 

 

منبع: WindowsCentral , وینفون

How to make sure all your PC components are compatible