مشکل کمبود حافظه داخلی گوشی را برای همیشه برطرف کنید(آموزش کار با Link2SD)

استاندارد

Link2SD

مشکل کمبود حافظه‌ی داخلی آنجا بروز می‌کند که هر برنامه‌ای می‌خواهیم نصب کنیم با پیغام کمبود حافظه مواجه می‌شویم.در این صورت نمی‌توانیم نرم‌افزار دیگری نصب کنیم مگر اینکه نرم‌افزارهای قبلی را حذف کنیم یا نرم‌افزارهایی که امکان انتقال به کارت حافظه دارند را به کارت حافظه (SD Card) انتقال دهیم. با این وجود بسیاری از نرم‌افزارها قابل انتقال به کارت حافظه نیستند و چاره‌ای جز حذف آن‌ها نداریم. در این مقاله می‌خواهیم یاد بگیریم چگونه می‌توان همه‌ی نرم‌افزارها را به کارت حافظه انتقال داد بدون اینکه مشکلی برای آن‌ها به وجود آید. لازم به ذکر است برای این کار باید گوشی شما روت شده باشد.

در نسخه‌های قدیمی اندروید (قبل از اندروید ۲.۲) تمام محتویات نرم‌افزارها درون حافظه‌ی داخلی گوشی نصب می‌شد. این حافظه ظرفیت زیادی نداشت. لذا زود پر می‌شد و کاربر نمی‌توانست نرم‌افزار دیگری نصب کند مگر اینکه با حذف نرم‌افزارهای قبلی، مقداری از حافظه را خالی می‌کرد. در اندروید ۲.۲ امکان انتقال اکثر محتویات برخی از نرم‌افزارها به کارت حافظه فراهم شد. این نوع انتقال که هم‌اکنون هم استفاده می‌شود، معایبی دارد. از جمله اینکه برخی از نرم‌افزارها با انتقال به کارت حافظه دچار مشکل می‌شوند. لذا تنها برنامه‌ای امکان انتقال به کارت حافظه را دارد که سازنده‌ی آن امکان این کار را فراهم کرده باشد و تدابیر لازم را برای درست کار کردن نرم‌افزارش اندیشیده باشد. البته اگر گوشی روت شده باشد می‌توان با نرم‌افزار Link2SD این مشکل را برطرف کرد و همه‌ی نرم‌افزارها را به کارت حافظه انتقال داد. اگر گوشی شما روت نشده است می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت طریقه‌ی روت کردن و راهنمایی‌های امنیتی مربوطه را ببینید.

Link2SD دو امکان خیلی مهم برای کاربر فراهم می‌کند. یکی اینکه به روش قدیمی برنامه‌ها را به کارت حافظه انتقال می‌دهد ولی به زور! یعنی کاری به اجازه‌ی سازنده ندارد و البته مسئولیت درست کار کردن نرم‌افزار هم با خودتان است. در روش دوم که یک روش بی‌عیب و بی‌بدیل است، یک تکه از کارت حافظه را از بقیه‌ی آن جدا می‌کند و می‌چسباند به حافظه‌ی داخلی. به این صورت شما می‌توانید حافظه‌ی داخلی گوشی را تا هرچقدر که می‌خواهید افزایش دهید.

برای این کار ابتدا باید کارت حافظه را پارتیشن بندی کنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. کارت حافظه دقیقاً همانند هارددیسک رایانه قابل پارتیشن بندی است. توصیه می‌کنم حتماً قبل از هر کاری محتویات کارت حافظه را درون رایانه کپی کنید تا اطلاعاتتان از بین نرود. ابتدا آن را به وسیله‌ی یک کارت خوان به رایانه متصل کنید. برای تغییر در پارتیشن‌های کارت حافظه می‌توانید از هر ابزار پارتیشن بندی استفاده کنید. ولی سازندگان Link2SD برنامه‌ی MiniTool Partition Wizard را که یک برنامه‌ی رایگان و با کارایی مناسب است، پیشنهاد می‌کنند.

partition

در ابتدا بر روی کارت حافظه‌ی شما تنها یک پارتیشن FAT موجود است. می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Resize سایز آن را کوچک کرده. مثلاً ۵۰۰ مگابایت یا یک گیگابایت از آن کم کنید. با این کار به همین اندازه، فضای پارتیشن بندی نشده بر روی کارت حافظه باقی می‌ماند. سپس گزینه‌ی اضافه کردن پارتیشن را بزنید و در آن فضای خالی یک پارتیشن با فرمت Ext2 ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این پارتیشن همانند پارتیشن قبلی باید یک پارتیشن اصلی (Primary) باشد. این پارتیشن قرار است در نقش قسمت اضافه‌شده بر حافظه‌ی داخلی عمل کند. حال می‌توانید کارت حافظه را به گوشی برگردانید.

راه ساده‌تری هم برای پارتیشن بندی کارت حافظه وجود دارد. اینکه پارتیشن موجود بر روی آن را حذف کنید و سپس دو پارتیشن یکی با فرمت FAT و دیگری با فرمت Ext2‌ بسازید. البته در این صورت اطلاعات موجود بر روی کارت حافظه حتماً پاک می‌شوند. لذا باید قبل از حذف پارتیشن، اطلاعات آن را بر روی رایانه کپی کنید.

با اجرای نرم‌افزار Link2SD از شما فرمت پارتیشن دوم کارت حافظه سؤال می‌شود. که باید ext2 را انتخاب کنید. سپس پیغامی مبتنی بر راه‌اندازی مجدد (Restart) تلفن می‌آید و تلفن خاموش و روشن می‌شود.

اگر این مراحل به درستی طی شده باشند، برنامه‌ی Link2SD آماده‌ی استفاده است. برای منتقل کردن هر برنامه به قسمت دوم کارت حافظه می‌توانید درون Link2SD آن برنامه را باز کرده و گزینه‌ی Create Link را بزنید. گزینه‌ی Remove Link هم آن نرم‌افزار را به حافظه‌ی داخلی بر می‌گرداند. بد نیست بدانید این قابلیت فایل‌های نرم‌افزار را به قسمت دوم کارت حافظه منتقل می‌کند و فایل‌های میانبر آن‌ها را به جای فایل‌های اصلی درون حافظه‌ی داخلی می‌گذارد. لذا سیستم‌عامل متوجه نمی‌شود فایل‌ها درون حافظه‌ی داخلی نیستند. دلیل نام‌گذاری Link2SD و گزینه‌های Create Link و Remove Link هم همین است. بعد از نصب هر نرم‌افزار باید این کار را تکرار کنیم. لذا من در تنظیمات Link2SD گزینه‌ی Auto link را فعال کردم تا به صورت خودکار برنامه‌ها به کارت حافظه منتقل شوند.

Link2SD برای مدیریت نصب، حذف و کنترل حافظه‌ی اشغال‌شده توسط برنامه‌ها قابلیت‌های زیادی دارد. این قابلیت‌ها به خاطر دسترسی روت هستند که به این نرم‌افزار داده می‌شوند. اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید تا از تمام امکانات این نرم‌افزار سر در بیاورید خبر خوشحال‌کننده‌ای برای شما داریم. Link2SD از زبان‌های زیادی از جمله فارسی پشتیبانی می‌کند. در تنظیمات برنامه می‌توانید این زبان را به عنوان زبان محیط برنامه انتخاب کنید.

در صفحه‌ی اصلی Link2SD می‌توانید برنامه‌ها را به روش‌های مختلف مرتب کنید یا با گزینه‌ی فیلتر، فقط گروه خاصی از برنامه‌ها را مشاهده کنید. برنامه‌ها به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند. برنامه‌های سیستم و برنامه‌های کاربر (User apps). برنامه‌های سیستم قابل انتقال به کارت حافظه نیستند. ولی اگر آن برنامه را باز کنید، در گزینه‌ی Actions، عنوان Convert to user app را می‌بینید که برنامه‌ی سیستم را به برنامه‌ی کاربر تبدیل می‌کند. البته معلوم نیست که این گزینه با موفقیت کار کند و ممکن است در طول تبدیل با پیغام خطا روبرو شوید. همین طور می‌توانید برنامه‌های کاربر را نیز به برنامه‌ی سیستم تبدیل کنید تا دیگر قابل انتقال نباشند.

در منوی Actions برای هر برنامه یک گزینه‌ی جالب به نام Freeze وجود دارد. این گزینه برنامه را «منجمد» می‌کند تا از اجرای خودکار آن جلوگیری شود. اگر برنامه‌هایی هستند که خودبه‌خود اجرا می‌شوند و سرعت گوشی را پایین می‌آورند می‌توانید آن‌ها را با این گزینه غیرفعال کنید تا دیگر مزاحم شما نشوند.

———–

برای دریافت برنامه Link2SD در کافه بازار به این لینک مراجعه کنید (لینک کافه بازار Link2SD)

منبع: علمولوژی

4 دیدگاه در “مشکل کمبود حافظه داخلی گوشی را برای همیشه برطرف کنید(آموزش کار با Link2SD)

  1. دانا

    سلام ببخشید من بعد از عمل پارتیشن بندی وارد link2sdشدم وex2 رو انتخاب کردم اما پیغام میده که “عمل شناسایی پارتیشن دوم نمی تواند انجام شود ” میشه راهنمایی کنید ممنون

  2. پویا

    دوستان هیچکدومتون ریسک پارتیشن بندی کارت حافظه رو نپذیرید. من ۳۲ گیگ کارت حافظه سیلیکون رو پارتیشن بندی کردم واسه همین نرم افزار ولی بعد از یک ماه به کلی با مشکل رو به رو شد و اصولا با مشکل memory freeze روبه رو شدم! یعنی نه میتونستم فرمت کنم نه فایل دیگه ای وارد به کارت مموری کنم.
    حتی گارانتی مادام العمر هم جوابگوی من نبود چون پارتیشن و فرمت اونو خودم دستکاری کرده بودم.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.